Etiketter

, , , , , , , , , , , , ,

Jag har trots att jag sa att jag skulle börja uppdatera igen inte lyckats med det, hehe. Nu ska jag väl inte lova för mycket men nu är jag sugen på att slänga upp lite fler inlägg så förhoppningsvis kommer jag kunna hålla i det den här gången!

Den här rätten lagade jag för första gången igår, kollade på lite olika chili con carne-recept tog det bästa från alla och slängde ihop min egen ;) Hursomhelst blev det supergott med alla tillbehören till. Godast blir det om grytan får puttra i ungefär en timma men har man inte tiden så går det att göra den här rätten på en halvtimma!

Chili con carne
4 portioner

400 g nötfärs
2 små gula lökar (gärna färska)
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika
1 tsk chilipulver
1 msk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 tsk oregano
0,5 msk kakao
1 dl vin (gärna rött fast jag hade rosé och det fungerade också bra)
1 köttbuljongtärning
1 förpackning krossade tomater
1 dl vatten
2 msk tomatpuré
400 g valfria bönor (jag hade stora vita och svarta)
Salt och peppar

Avocado
Tomat
Majs
Sallad
Gräddfil
Ost

1. Finhacka löken och vitlöken och svetta den några minuter i rikligt med olja i en stor gryta.

2. Hacka sedan paprikan och blanda ner den och köttfärsen i grytan. Låt köttfärsen fräsa tills den börjar få lite yta.

3. Blanda sedan ner krossade tomater, vin, tomatpuré och vatten. Blanda också ner chilipulver, spuskummin, oregano, kakao och salta och peppra rejält. Rör i köttbuljongtärningen. Salta och peppra rejält.

4. Låt sedan grytan puttra i minst 10 minuter men gärna upp emot 1 timme. Rör ner bönorna innan servering. Ät sedan med bröd, grönsaker, gräddfil och ost!

20130813-135019.jpg

20130813-135024.jpg